• Kategorie
  • Parametry
  • Bieganie i lekkoatletyka

Bieganie i lekkoatletyka

Bieganie to jedna z najprostszych i najbardziej naturalnych form ruchu bardzo ważnych dla zdrowia człowieka. Daje najlepsze rezultaty i co ważne koszty są minimalne. Bieganie dodaje organizmowi witalność, poczucie spełnienia, potrafi poprawić jakość życia, jest podstawą dobrego samopoczucia i to nie wszystko co może dać naszemu zdrowiu. Systematyczne bieganie ma pozytywny wpływ dla serca i układu krążenia. Człowiek uprawiający systematyczny bieg rzadko choruje, cierpi na przeziębienie i mniej ulega infekcjom. Szczególnie, gdy biega na świeżym powietrzu.

Rodzaje biegów

Biegi możemy podzielić na sprinty (biegi krótkie), biegi średnie, biegi długie i biegi przez płotki. Sprint to bieg na krótkich dystansach: 60 metrów na hali, 100 metrów, 200 metrów, 400 metrów, sztafety na 4 × 100 metrów i 4 × 400 metrów. Zawodnicy startują na sygnał startera z bloków startowych  W biegach sztafetowych biorą udział zespoły czteroosobowe, konkurencja polega na biegu z pałeczką sztafetową trzymaną w dłoni. Zawodnicy podczas zmian przekazują sobie pałeczkę w wyznaczonej strefie zmian. Bieg sztafetowy 4 × 100 m odbywa się po torach. W biegu 4 × 400 m pierwsza zmiana biegnie po torach, druga biegnie po torach tylko pierwszy wiraż (100 m), po czym zawodnicy mogą biec po wewnętrznym torze.  Bieg średniodystansowy odbywa się na dystansach 800 m i 1500 metrów. Bieg długodystansowy odbywa się na dystansach 3000 metrów i 3000 metrów z przeszkodami, 5000 metrów, 10 000 metrów, półmaraton (21 097 metrów) i maraton (42 195 metrów). Wszystkie biegi lekkoatletyczne do 10 000 m odbywają się na 400-metrowej bieżni stadionu, start i meta biegu maratońskiego (oraz półmaratonu) mogą znajdować się na stadionie, a trasa może wieść przez ulice i okolice wielkich aglomeracji. Organizowane są też okolicznościowe i pokazowe biegi uliczne na dystansach od 1500 m do 100 km (ultramaratony).